ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ή ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ !

Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία...

Περισσότερα

F.A.Q.

Δείτε τις απαντήσεις από τη Δρ. Γκόλτσιου, από τις πιο συχνές ερωτήσεις που έχετε για τα παιδιά σας.

Περισσότερα

τα νέα της Δρ. Γκόλτσιου

Αναπτυξιακές διαταραχές: δεν θα έπρεπε οι παππούδες και οι γιαγιάδες να έχουν και αυτοί θέση;

12.03.2024 - 11:27

Σύμφωνα με το πλαίσιο που προτείνει η Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, της Αναπηρίας και της Υγείας (ICF) της ΠΟΥ, η οικογένεια...

περισσότερα

GRIFFITHS refresher course

13.01.2024 - 10:07

Τον Νοέμβριο του 2023, η Δρ Γκόλτσιου παρακολούθησε το σεμινάριο για τους χρήστες GMDS-III: Griffitihs III Video Training Course...

περισσότερα

Όλα τα νέα

Χρήσιμες οδηγίες

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ


 

Από τη γέννηση και μετά, τα βρέφη έλκονται από περιοχές φωτός.

Διατηρείτε αναμμένο ένα μικρό φωτάκι στο δωμάτιο του μωρού κατά τη διάρκεια της νύχτας

Μετακινήστε την κούνια του σε διάφορες θέσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να δίνονται διαφορετικά ερεθίσματα από όλες τις πλευρές

Για τον ίδιο λόγο, αλλάξτε τη θέση του μωρού στην κούνια σε τακτά χρονικά διαστήματα

Κρεμάστε ένα mobil πάνω από την κούνια, όπου  παιχνίδια με έντονα χρώματα κινούνται αργά πάνω από το κεφάλι του μωρού

Φροντίστε ώστε το μωρό να βρίσκεται σε διάφορους χώρους του σπιτιού όταν είναι ξύπνιο

Αλλάζετε συχνά την πλευρά που ταΐζετε ή κοιμίζετε το μωρό

 

Ειδικότερα, για την ενίσχυση της λεπτής κίνησης και του οπτικοκινητικού συντονισμού:

Βοηθήστε το μωρό να κουνήσει τα χέρια του μπροστά από το πρόσωπό του

Τοποθετήστε μια κουδουνίστρα πρώτα στο ένα και μετά στο άλλο χέρι. Μπορεί να μην την κρατήσει για πολύ, αλλά δώστε του μια ευκαιρία να νιώσει, να το δει και να ακούσει.

Παίξτε "κρυφτούλι" κρατώντας τα χέρια του μωρού μπροστά από το δικό σας

Δώστε του πλαστικά ή ξύλινα τουβλάκια τύπου lego που χωρούν στο χεράκι του. Βοηθήστε το να τα συνδέσει μεταξύ τους ώστε να ακούσει το «κλικ»

Εάν το μωρό σας πίνει γάλα από μπουκάλι, τοποθετήστε τα δύο του χέρια στο μπουκάλι καθώς πλησιάζει το στόμα.

Ξεχωρίστε κάποια αρκετά καθαρά, λεία αντικείμενα που μπορεί να βάλει στο στόμα του. Η δεξιότητα αυτή είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη του παιδιού και απαράιτητη για να μάθει αργότερα να τρώει μόνο του

Παίξτε "Παρακαλώ" και "Ευχαριστώ". Τοποθετήστε ένα παιχνίδι στο χέρι του και πείτε "Ευχαριστώ". Αφαιρέστε το απαλά και πείτε "παρακαλώ".

Στην ηλικία των 6-7 μηνών, τα μωρά χρειάζονται χρόνο παιχνιδιού στο πάτωμα

Παιχνίδια με μεγάλες πλαστικές ή λαστιχένιες μπάλες να τις εξερευνά

Παιχνίδια και αντικείμενα με διαφορετικές υφές και επιφάνειες

Όποτε είναι δυνατόν, έχετε άλλα παιδιά να παίζουν στο ίδιο δωμάτιο με το μωρό σας.

 

Όσο το παιδί αναπτύσσεται,  φτάνει σε ένα στάδιο όπου αρχίζει να σπρώχνει και να ρίξει αντικείμενα από το καρεκλάκι του φαγητού. Αυτό το βοηθά να μάθουν την έννοια "κάτω", αλλά και ότι πώς μπορεί να απελευθερώσει τα αντικείμενα από τα χέρια του, το οποίο είναι εξίσου σημαντικό με τη δεξιότητα πώς να κρατήσει σε αντικείμενα.

Τοποθετήστε αντικείμενα στο τραπεζάκι του φαγητού, που μπορούν να απογειωθούν ή ρίχνονται στο πάτωμα. Αφιερώστε λίγο χρόνο κάθε μέρα για να παίξετε αυτό το παιχνίδι.

Φυσικά, ορισμένα αντικείμενα, όπως το πιάτο του φαγητού, πρέπει να είναι στερεωμένο στο τραπέζι. Το παιδί πρέπει επίσης να μάθει να αναγνωρίζει ποια πράγματα δεν επιτρέπεται να πέφτουν.

Χρησιμοποιήστε όλες τις λέξεις που ταιριάζουν με αυτό το παιχνίδι, όπως "έπεσε", "εδώ είναι", καθώς και "μη-δεν" στο περίπτωση του πιάτου τροφίμων. Αυτές είναι λέξεις που περιγράφουν τη δράση που βλέπει παίζοντας αυτό το παιχνίδι.

Χρησιμοποιείτε πολλές απλές λέξεις με το μωρό σας. Να του μιλάτε συχνά περιγράφοντας κάθε εμπειρία της.

Δώστε της την ελευθερία να περιπλανιέται στο σπίτι και να εξερευνά το περιβάλλον της. Φυσικά τα επικίνδυνα αντικείμενα πρέπει να τοποθετούνται εκτός εμβέλειας.

Τακτοποιήστε ένα ντουλάπι κουζινικών που μπορεί το μωρό σας να φτάσει. Βάλτε χαρτί υγείας, σελοφάν, καθαρά πανάκια, φλιτζάνια σουρωτηρια, τηγάνια. Όλα αυτά τα αντικείμενα παρέχουν οπτικές εμπειρίες που το βοηθούν να μάθει για τις κορυφές και τον πυθμένα, εσωτερικές και εξωτερικές επιφάνειες, λείες και τραχιές, μαλακές και σκληρές, μεγέθη όπως μεγάλο και μικρό, ελαφρύ και βαρύ  και τόσες άλλες πτυχές των πραγμάτων που περιέχει ο κόσμος μας.

 

Από τη στιγμή που το παιδί είναι ενός έτους, θα πρέπει να είναι σε θέση να

σέρνεται, κυλά και σέρνεται.

Δεν πειράζει αν κάποια στιγμή «κολλήσει» σε διάφορα μέρη-κάτω από ένα γραφείο ή ένα μικρό τραπεζάκι. Δείξε της πώς να κάνει ελιγμούς. Έτσι προάγονται τα problem solving skills.

Οι σκάλες βοηθούν τα μωρά να μάθουν να βλέπουν ότι το επάνω είναι διαφορετικό από το κάτω και ότι το περπάτημα είναι διαφορετικό από το σκαρφάλωμα. Προστάτεψέ το από σοβαρές πτώσεις.

 

Γενικότερα:

 

Μιλήστε, παίξετε με το παιδί σας.

Δώστε του χρόνο για παιχνίδι και εξερεύνηση από μόνο του.

Δείξτε στοργή στο παιδί σας.

Προσπαθήστε να προσεγγίσετε το παιδί σας από διαφορετικές πλευρές

Κρατήστε ένα φακό μπροστά από το παιδί σας και μετακινήστε τον

από δεξιά προς τα αριστερά, από αριστερά προς τα δεξιά, πάνω και κάτω, διαγώνια και κυκλικά καθώς προσπαθεί να ακολουθήσει το φως. Μιλήστε της στη διάρκεια.

Παίξτε "αεροπλανάκι" ενώ ταΐζετε το παιδί σας περιστρέφοντας το κουτάλι

τον αέρα και κάνοντας ένα βουητό καθώς πλησιάζει το στόμα του.

 

Για μεγαλύτερα παιδιά:

κύβοι που σφηνώνουν ο ένας στον άλλο

Χάντρες

Μπαλόνια

Παιχνίδια ώθησης/έλξης

Ενσφηνώσεις

Παιχνίδια με  πηλό

Ζωγραφική/ δαχτυλομπογιές

Να βάζει και να βγάζει μανταλάκια στο σχοινί

Τοποθέτηση μανταλοποιητών σε πρόσδεση

Περπατήστε προς τα πίσω

Αγγίξτε τα δάχτυλα

Ισορροπία στο ένα πόδι

Άλμα και  με τα δύο πόδια μαζί

Να τσουλά, πετά μιας μπάλα

Τοποθετήστε έναν καθρέφτη στον τοίχο στο ύψος του, να παρακολουθεί τον εαυτό της καθώς κινεί διαφορετικά μέρη του σώματος που του ονομάζετε.

Μάθετε του τα μέρη του σώματος, με το να αγγίζει το κεφάλι, τα μαλλιά, τους ώμους, το στομάχι, το χέρι, πόδι, κ.λπ.

Μίμηση ήχων ζώων

Να κτυπά παλαμάκια με ρυθμό

Παίξτε με σκιές σε τοίχο

Παίξτε με δαχτυλοκουκλάκια

Τα διαφορετικά δωμάτια στο σπίτι σας έχουν τις διαφορετικές μυρωδιές, τα καλύμματα πατωμάτων, και τους ήχους. Καθώς το παιδί σας αρχίζει να περπατά, επισημάνετε αυτές τις διαφορές, πχ. "Νιώθεις το κρύο πλακάκι στα πόδια σου; Είσαι στην κουζίνα." "Σωστά, βρήκες το χαλί που οδηγεί στο σαλόνι." "Ο θόρυβος είναι από το μεγάλο παλιό ρολόι στο διάδρομο." "Ο θόρυβος της κυκλοφορίας είναι πιο δυνατός όταν είσαι μπροστά από το σπίτι." "Μυρίζεις τα μπισκότα που ψήνουν στην κουζίνα;"

Όταν περπατάτε με ένα μεγαλύτερο παιδί, ζητήστε του να σας πει πού ήσασταν οι δυο σας και πώς να επιστρέψετε από εκεί που ήρθε. "Φτάσαμε στην κουζίνα περπατώντας στο διάδρομο. Τώρα μπορείς να πας πίσω στο διάδρομο χωρίς να περπατήσεις μέσα από την κουζίνα;" Ο τοίχος δεν χρησιμοποιείται για υποστήριξη, αλλά ως κατευθυντήρια γραμμή.

Για να ενημερωθείτε σχετικά με τις επιπτώσεις της μειωμένης όρασης στην ανάπτυξη ενός παιδιού διαβάστε εδώ

Για οδηγίες σχετικά με στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη σε μαθητές με προβλήματα όρασης, διαβάστε εδώ

 

 

επόμενο προηγούμενο Όλα τα άρθρα

Δρ. ΚΩNΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΚΟΛΤΣΙΟΥ | © 2024 Web Design & Development by Generation Y