ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ή ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ !

Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία...

Περισσότερα

F.A.Q.

Δείτε τις απαντήσεις από τη Δρ. Γκόλτσιου, από τις πιο συχνές ερωτήσεις που έχετε για τα παιδιά σας.

Περισσότερα

τα νέα της Δρ. Γκόλτσιου

Αναπτυξιακές διαταραχές: δεν θα έπρεπε οι παππούδες και οι γιαγιάδες να έχουν και αυτοί θέση;

12.03.2024 - 11:27

Σύμφωνα με το πλαίσιο που προτείνει η Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, της Αναπηρίας και της Υγείας (ICF) της ΠΟΥ, η οικογένεια...

περισσότερα

GRIFFITHS refresher course

13.01.2024 - 10:07

Τον Νοέμβριο του 2023, η Δρ Γκόλτσιου παρακολούθησε το σεμινάριο για τους χρήστες GMDS-III: Griffitihs III Video Training Course...

περισσότερα

Όλα τα νέα

Χρήσιμες οδηγίες

ΠΩΣ ΘΑ ΠΡΟΑΓΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ


Ανάπτυξη γνωστικών ικανοτήτων

Βρέφη:

  • Παιχνίδια με ζωντανά χρώματα για να τα βλέπει και να τα αγγίζει
  • Βόλτες σε διάφορα μέρη για να εκτίθεται σε διαφορετικά περιβάλλοντα
  • Παιχνίδια με διαφορετική σύνθεση και υφή  για να εξερευνά τις αισθήσεις του (πάντα με προσοχή  στην ασφάλειά του)
  • Αφήστε τον παίζει και να κτυπά τα παιχνίδια του βγάζοντας διάφορους ήχους

Μικρά παιδιά:

  • Χρησιμοποιείτεe περιγραφικές λέξεις (μικρός, μεγάλος, απαλό, βαρύ) στις καθημερινές συζητήσεις σας
  • Παίξτε παιχνίδια με αντίθετες έννοιες
  • Ταχτοποιήστε μαζί του τα παιχνίδια του ξεχωρίζοντάς τα ανά σχήμα, ή ανά μέγεθος ή ανά χρώμα
  • Συγκρίνετε αντικείμενα στο σπίτι στο  μέγεθος, το βάρος ή το μήκος
  • Παίξτε παιχνίδια όπου ζητάτε από το παιδί σας να κινηθεί μπρος-πίσω, δεξιά-αριστερά, πάνω-κάτω από αντικείμενα, αργά ή γρήγορα, για να μάθει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου
  • Εξηγείτε του τη χρήση των διαφόρων αντικειμένων
  • Εξηγείστε του την προέλευση των διαφόρων αντικειμένων
  • Το βράδυ στο κρεβάτι προσπαθήστε μαζί του να θυμηθείτε τα γεγονότα της ημέρας
  • Μάθετε απλά τραγουδάκια ή στιχάκια
  • Παίξτε παιχνίδια με κάρτες που ταιριάζουν ανά ζεύγη
  • Όποτε βρίσκετε ευκαιρία κάντε του ερωτήσεις που επιδέχονται πολλές απαντήσεις, όχι μόνο ναι ή όχι
  • Δίνετέ του ευκαιρίες να αποφασίζει για απλά καθημερινά πράγματα
  • Ζητήστε του τη γνώμη του για κάτι και ενθαρρύνετέ τον να υποστηρίξει την άποψή του

Ενθάρρυνση του λόγου

  • Για την ενθάρρυνση της ομιλίας, κάθε φορά που έχουμε βλεμματική επαφή, προσπαθούμε να μιλάμε καθαρά και να βλέπει τις εκφράσεις του προσώπου μας. Κάθε φορά που μας δείχνει κάτι, το ονοματίζουμε ή όταν μπαμπαλίζει δείχνοντας κάτι, το ονομάζουμε καθαρά, 2-3 φορές. Τους μιλάμε διαρκώς, περιγράφοντας αυτά που κάνουμε, όταν πχ, τον αλλάζουμε, τον ταΐζουμε, στη βόλτα ή όταν κάνουμε δουλειές στο σπίτι και εκείνος μας παρακολουθεί. Όταν βγαίνουμε βόλτα, επιδιώκουμε να έρχεται σε επαφή με άλλα παιδιά και του περιγράφουμε με ζωηρό τρόπο ότι συμβαίνει γύρω μας. Του διαβάζουμε βιβλία όταν είναι ξεκούραστος, δείχνοντας τις εικόνες (βιβλία με ήχους ζώων κτλ. είναι περισσότερο χρήσιμα) και ακούμε συχνά μαζί του μουσική και του τραγουδάμε
  • Αφήστε εκείνο να διαλέξει για τι θα μιλήσετε ή τι θα παίξετε, π.χ. προσφέρετέ του την επιλογή από ένα βιβλίο, ένα παζλ ή ένα τραγούδι
  • Φτάστε στο επίπεδο των ματιών του, καθίστε απέναντι του, ακόμα και στο πάτωμα
  • Αφήστε το να σας οδηγήσει, μην επιβάλλετε κανόνες, αφήστε του την πρωτοβουλία
  • Ακούστε τι έχει να σας πει. Αν δεν μιλά καθαρά ή τραυλίζει, επαναλάβετέ το σαν να συμφωνείτε, πχ» το αρκουδάκι κοικοικοιμάται» - «ναι, το αρκουδάκι κοιμάται», αλλά όχι πολύ συχνά, 2-3 φορές την ημέρα.
  • Μην κάνετε ερωτήσεις όταν ήδη ξέρετε την απάντηση, μετατρέψτε τες σε σχόλια, πχ. Αντί για «τι σχήμα είναι αυτό;», πείτε «κοίτα, αυτό είναι τετράγωνο». Μην βομβαρδίζετε το παιδί σας με ερωτήσεις και δώστε του άπλετο χρόνο να απαντήσει
  • Μην χρησιμοποιείτε δύσκολες λέξεις και εκφράσεις
  • Δοκιμάστε να μιλάτε πιο αργά και πιο καθαρά
  • Μιλήστε για το παρόν και για συγκεκριμένα, απτά πράγματα
  • Βρείτε χρόνο να ασχοληθείτε με το παιδί σας με δραστηριότητες που δεν απαιτούν πολλή ομιλία, όπως τα σπορ. Έτσι θα χαλαρώσει, θα περάσει όμορφα και μπορεί να εμφανίσει αυτόματα ρέοντα λόγο

Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας

  • Παιχνίδια και κατασκευές με πλαστελίνες
  • Κουκλοθέατρο με δαχτυλοκουκλάκια
  • Κατασκευές με χάντρες ή ακόμα και ζυμαρικά που έχουν τρύπα στη μέση και κορδόνια ή κορδέλες!
  • Για την ενθάρρυνση της λεπτής κινητικότητας, τα ξύλινα πάζλ, οι δαχτυλομπογιές και τα παιχνίδια δραστηριοτήτων θα τον βοηθήσουν να μάθει το αίτιο, τον τρόπο και το αποτέλεσμα, κάτι που προάγει τη νοημοσύνη και την ομιλία πάρα πολύ. Κύβοι που τοποθετούνται ο ένας πάνω από τον άλλο, κουτιά που τα ανοίγεις ή τα ξεβιδώνεις και βγάζεις ότι κρύβουν μέσα, προάγουν επίσης τη δημιουργική φαντασία.

Ανάπτυξη αδρής κινητικότητας

  • Όταν είναι μωρό τοποθετείστε το σε διάφορες θέσεις για να κάνει διάφορες κινήσεις με το κεφαλάκι, τα χέρια και τα πόδια του
  • Φτιάξτε  ασφαλείς «παιδότοπους» μέσα και έξω από το σπίτι
  • Το σκαρφάλωμα, η τσουλήθρα, το κλότσημα ή το πέταγμα και πιάσιμο της μπάλας ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της αδρής κινητικότητας σε μεγαλύτερα παιδιά
  • Αντικείμενα που τα σπρώχνει, τα τραβά, τα τσουλά, πηδά από πάνω τους ή τα καβαλικεύει είναι επίσης χρήσιμα
  • Μέσα στο σπίτι, μπορείτε να βρείτε μεγάλα χάρτινα κουτιά για να σέρνεται, να σκαρφαλώνει ή να τα σπρώχνει, μεγάλα μαξιλάρια να πηδά επάνω και ασφαλή αντικείμενα να πετά και να πιάνει

Ανάπτυξη προσαρμοστικότητας

  • Δίνετέ του την ευκαιρία να παίρνει απλές αποφάσεις: Θέλεις να παίξουμε μέσα ή έξω
  • Αφήστε τον να δοκιμάσει να τελειώσει μια δουλειά μόνος του, όπως το να ντυθεί μόνος του πρωί
  • Προσπαθήστε να έχετε αυστηρούς κανόνες υγιεινής και καθαριότητας(πλένουμε τα χέρια πριν το φαγητό, βουρτσίζουμε τα δοντάκια πριν τον ύπνο, μαζεύουμε τα παιχνίδια μας πριν πάμε βόλτα)
  • Αφήστε τα παιδιά προσχολικής ηλικία να σας βοηθήσουν με τις δουλειές του σπιτιού

Για όλα τα παραπάνω υπάρχει ένας χρυσός κανόνας:

Δεν φορτώνουμε το παιδί με πολλά παιχνίδια. Για 10 λεπτά κάθε μέρα, καθόμαστε μαζί του, στο πάτωμα με ένα παιχνίδι και παίζουμε, προσπαθώντας να κρατήσουμε την προσοχή του. Εκείνη την ώρα, τηλεοράσεις, τηλέφωνα ή άλλες συζητήσεις δεν μας αποσπούν.

Περισσότερα για τα αναπτυξιακά στάδια μπορείτε να διαβάσετε εδώ

 


επόμενο προηγούμενο Όλα τα άρθρα

Δρ. ΚΩNΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΚΟΛΤΣΙΟΥ | © 2024 Web Design & Development by Generation Y