Oι διαταραχές λόγου και ομιλίας είναι οι πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές στα παιδιά, αλλά και οι λιγότερο ανιχνευόμενες στην πρωτοβάθμια φροντίδα.
Από τη γέννηση έως τον πρώτο χρόνο
- Ελέγχετε την ακοή του παιδιού      σας τακτικά, ιδιαίτερα όταν έχει συχνές λοιμώξεις ανώτερου αναπνευστικού.
- Ενθαρρύνετε την ικανότητα του      για επικοινωνία με το να τον κοιτάτε όταν του μιλάτε και να μιμείστε τους      ήχους που κάνει.
- Επαναλάβετε το γέλιο του και      τις εκφράσεις τους προσώπου του.
- Παίξτε μαζί του απλά παιχνίδια,      όπως κουκουτσα, χτυπώ παλαμάκια, στέλνω φιλάκι, γνέφω  γεια κτλ, που      το μαθαίνουν να ακολουθεί τη σειρά του, απαραίτητη  προϋπόθεση      για να μάθει να μιλάει.
- Μιλάτε περιγράφοντας απλά καθημερινά      πράγματα που κάνετε.
- Χρησιμοποιείτε επιθετικούς      προσδιορισμούς όταν μιλάτε. 
- Διδάξτε του τους ήχους που      κάνουν τα διάφορα ζώα.
1-2 χρόνων
- Μιλάτε του κατά τη διάρκεια      μιας βόλτας περιγράφοντας αυτά που κάνετε και βλέπετε.
- Χρησιμοποιείτε απλό αλλά σωστό      γραμματικά λόγο.
- Εκμεταλλευτείτε την ώρα του      μπάνιου που παίζει και χαλαρώνει για να του μάθετε πως προφέρονται κάποιοι      ήχοι, παίζοντας μαζί του.
- Επεκτείνετε αυτά που λέει, πχ      "αυτό είναι ένα γατάκι"-"ναι αυτό είναι ένα μικρό γκρίζο      γατάκι".
- Προσπαθείτε να βρίσκετε χρόνο      για να του διαβάζετε απλά βιβλία με μεγάλες εικόνες και μια-δύο      λεξεις  ανά σελίδα, κάθε μέρα. Ζητήστε του να αναγνωρίζει ή και να      ονοματίζει αντικείμενα και ζωάκια σε κάθε σελίδα.
2-3 χρόνων
- Χρησιμοποιείτε απλό αλλά σωστό      γραμματικά λόγο.
- Δείξτε του/της ότι σας      ενδιαφέρουν όσα σας λέει με το να τα επαναλαμβάνετε και να τα επεκτείνετε.
- Ζητήστε του να επαναλάβει ή να      πει διαφορετικά κάτι που δεν καταλάβατε.
- Πλουτίστε το λεξιλόγιο του με      το να του διαβάζετε καθημερινά βιβλία, με μια-δύο προτασούλες ανά σελίδα.
- Ζητήστε του να αναγνωρίζει ή      και να ονοματίζει αντικείμενα και ζωάκια σε κάθε σελίδα.
- Βάλτε αντικείμενα σε ένα καλάθι      και ζητήστε του να βγάζει αυτά που του ζητάτε κάθε φορά. 
- Κοιτάξτε μαζί φωτογραφίες από      οικογενειακά άλμπουμ και περιγράψτε τι κάνει ο καθένας σ’αυτές.
- Κάνετε στο παιδί σας ερωτήσεις      για να επιλέξει ανάμεσα σε δύο-τρία αντικείμενα και όχι μόνο για να      απαντήσει απαραίτητα με ένα ναι ή ένα όχι.
- Τραγουδάτε μαζί του τραγουδάκια.  
3-4 χρόνων
- Φτιάξτε ιστορίες κάνοντας       κολλάζ με φωτογραφίες από παεριοδικά.
- Φτιάξτε κολλάζ με φωτογραφίες      ίδιων αντικειμένων ( της ίδιας κατηγορίας) και εντοπίστε αντικείμενα που      δεν ανήκουν στην ίδια κατηγορία.
- Μιλάτε του κατά τη διάρκεια μιας      βόλτας περιγράφοντας αυτά που κάνετε και βλέπετε.
- Διαβάστε του βιβλία με απλές      ιστοριούλες 
- και τρισδιάστατες εικόνες και ζητήστε του 
- να τις επαναλάβει με      δικά του λόγια. 
- Κοιτάξτε μαζί φωτογραφίες από      οικογενειακά άλμπουμ 
- και περιγράψτε τι κάνει ο καθένας σ’αυτές.
- Παίξτε μαζί του με τα παιχνίδια      του μικρές ιστοριούλες και προσποιηθείτε διάφορους ρόλους μετά από αυτόν/      αυτή.
4-5 χρονών
- Μιλήστε χρησιμοποιώντας      επιρρηματικές αντωνυμίες (πρώτος, μεσαίος, τελευταίος, δεξιός, αριστερός) 
- και αντίθετα (πάνω-κάτω,      μικρό-μεγάλο).
- Περιγράψτε κάτι και ζητήστε από      το παιδί να βρει τι είναι.
- Δουλέψτε βάζοντας τις λέξεις σε      κατηγορίες, πχ φρούτα, σχήματα.
- Ακολουθήστε τις οδηγίες του      παιδιού καθώς σας εξηγεί πώς να κάνετε κάτι.
- Δώστε όλη την προσοχή στο παιδί      σας όταν μιλά, χωρίς να το διακόψετε και αναγνωρίστε 
- και επιβραβεύστε το για τον      ωραίο λόγο του. 
- Πριν ξεκινήσετε να μιλάτε      εσείς, σιγουρευτείτε ότι σας προσέχει. 
- Κάνετε παύσεις όταν μιλάτε για      να του δώσετε την  ευκαιρία να μιλήσει και εκείνο. 
- Απαντήστε στις      ερωτήσεις/παρατηρήσεις του με το να επεκτείνετε και να πλουτίζετε τις      φράσεις που χρησιμοποίησε.
- Ενθαρρύνετέ το να ζητά      διευκρινήσεις όταν δεν καταλαβαίνει κάτι.
- Προσπαθήστε να βρίσκετε μαζί      όμοια και αντίθετα πραγμάτων στην καθημερινότητα του. 
- Ενθαρρύνετε την εξιστόρηση και      την κοινωνική επαφή με το θεατρικό παιχνίδι και την ερμηνεία θεατρικών      ρόλων.  Αυτό μπορεί να γίνει και στο σπίτι με τις κούκλες ή τα      παιχνίδια του.
- Διαβάστε του ιστορίες με      προβλεπόμενη εξέλιξη και ζητήστε του να φανταστεί το τέλος. Στο τέλος ενός      παραμυθιού που του διαβάζετε κάνετε του ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί      κτλ).
- Δίνετε του σύνθετες οδηγίες ,      πχ πήγαινε στην κουζίνα, άνοιξε το δεύτερο συρτάρι κάτω από τον νεροχύτη      και φέρε μου την άσπρη πετσέτα. 
- Συζητήστε μαζί του το πώς      πέρασε την μέρα του και ενθαρρύνετε τον/την να σας πει πώς ένιωσε για      διάφορα ξεχωριστά γεγονότα που περιέγραψε.
Περισσότερες πληροφορίες για την ανάπτυξη του λόγου στο παίδί μπορείτε να διαβάσετε εδώ