ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ή ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ !

Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία...

Περισσότερα

F.A.Q.

Δείτε τις απαντήσεις από τη Δρ. Γκόλτσιου, από τις πιο συχνές ερωτήσεις που έχετε για τα παιδιά σας.

Περισσότερα

τα νέα της Δρ. Γκόλτσιου

Αναπτυξιακές διαταραχές: δεν θα έπρεπε οι παππούδες και οι γιαγιάδες να έχουν και αυτοί θέση;

12.03.2024 - 11:27

Σύμφωνα με το πλαίσιο που προτείνει η Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, της Αναπηρίας και της Υγείας (ICF) της ΠΟΥ, η οικογένεια...

περισσότερα

GRIFFITHS refresher course

13.01.2024 - 10:07

Τον Νοέμβριο του 2023, η Δρ Γκόλτσιου παρακολούθησε το σεμινάριο για τους χρήστες GMDS-III: Griffitihs III Video Training Course...

περισσότερα

Όλα τα νέα

Αναπτυξιακή παιδιατρική / αναπτυξιολογία

ΠΩΣ ΕΠΙΔΡΑ Η ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥΣ;


ΠΩΣ ΕΠΙΔΡΑ Η  ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥΣ;


 

H ενασχόληση των παιδιών με την τεχνολογία είναι αναγκαία στη σημερινή εποχή, όπου τα παιδιά έχουν τόσα πολλά ερεθίσματα και δέχονται τόσες πολλές πληροφορίες, με αποτέλεσμα να αναπτύσσουν από πολύ νωρίς δεξιότητες που οι προηγούμενη γενιά απέκτησε στην ενήλικο ζωή και με πολύ μεγαλύτερη δυσκολία. Αυτό είναι αναπόφευκτο λόγω του τρόπου ζωής των γονιών, οι οποίοι περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους μπροστά στην τηλεόραση ή στο υπολογιστή ή χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να ενημερωθούν, να εργαστούν, να διασκεδάσουν, να έρθουν σε επαφή με άλλους ανθρώπους.

Είναι επόμενο λοιπόν να εξοικειώνονται και τα παιδιά με τη σύγχρονη τεχνολογία, η οποία μπορεί να προάγει το γνωστικό δυναμικό του παιδιού.

Είναι όμως σημαντικό να επιβλέπουμε, να εξηγούμε και να καθοδηγούμε τα παιδιά μας κατά τις δραστηριότητες αυτές. Ο χρόνος που ασχολούνται δεν θα πρέπει να είναι σε βάρος των  δραστηριοτήτων που προάγουν την ανάπτυξη του παιδιού σε όλους τους τομείς.

Ειδικότερα σχετικά με τις κοινωνικές δεξιότητες, ο χρόνος και ο τρόπος με τον οποίο ασχολούνται τα παιδιά με τα τεχνολογικά μέσα δεν θα πρέπει να είναι σε βάρος της ανάγκης τους για κοινωνική επαφή σε κάθε ηλικία: το βρέφος και το νήπιο έχει μεγαλύτερη ανάγκη το παιχνίδι στο πάτωμα με το γονιό του παρά το παιδικό DVD  ή τα τραγούδια στο Utube από τον Η/Υ. Το παιδί της προσχολικής ηλικίας χρειάζεται το παιχνίδι στην παιδική χαρά και λιγότερο το παιχνίδι στο tablet/ipad ή τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ο μαθητής που ξενυχτά στο διαδίκτυο και στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης ή προτιμά να επικοινωνεί με τους φίλους και συμμαθητές του με το κινητό ακόμα και όταν βρίσκονται δίπλα του στο διάλλειμα, κινδυνεύει με χαμηλή σχολική απόδοση, έκθεση σε εκφοβισμό, παιδική πορνεία και απομόνωση.

 

Εξάλλου, η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι γονείς δεν είναι να καταλάβουν πως λειτουργεί μια συσκευή ή ένα πρόγραμμα και να το εξηγήσουν στα παιδιά τους: εκείνα έχουν ανεπτυγμένη την οπτική παρατήρηση και μνήμη για να το κάνουν ταχύτερα και ευκολότερα. Το δύσκολο είναι να θέσεις συμβόλαια, κανόνες και όρια για την ασφαλή χρήση της τεχνολογίας και να προστατέψεις το παιδί σου.

 

Βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που εμφανίζουν αναπτυξιακές διαταραχές αντίληψης του άλλου και κοινωνικής επαφής. Έχουν πολύ ανεπτυγμένη την οπτική μνήμη και χρειάζονται οπτική καθοδήγηση για να αντιληφθούν μια αλληλουχία γεγονότων ή μια ρουτίνα και  να την δεχθούν. Δεν αντιλαμβάνονται και δεν προσαρμόζονται το ίδιο εύκολα σε απλές καθημερινές ρεαλιστικές καταστάσεις. Έτσι η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να τα προσεγγίσουμε και να τους διδάξουμε, σαν μια γέφυρα ανάμεσα σε εμάς και σε εκείνα.

Όμως η αλόγιστη χρήση των ηλεκτρονικών οθονών και του διαδικτύου σε παιδιά και εφήβους με ή χωρίς αναπτυξιακή διαταραχή, οδηγεί σε απώλεια της  κοινωνικής τους ταυτότητας και άρα της επαφής με το πραγματικό και όχι εικονικό περιβάλλον και τότε ο κίνδυνος για ψυχοσωματικά προβλήματα είναι μεγάλος.

 

Ας μην ξεχνάμε: Σήμερα μικρά παιδιά μαθαίνουν να χειρίζονται το τηλεχειριστήριο της τηλεόρασης πριν περπατήσουν, το I Pad του γονέα πριν μιλήσουν ή το ποντίκι του υπολογιστή, πριν μάθουν να γράφουν ή να κάνουν ποδήλατο! Είναι αρκετά τα παιδιά που έχουν ανεπτυγμένη ευφυΐα και η ενασχόληση με τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας διευρύνει ακόμα περισσότερο τις γνώσεις τους.

Δυστυχώς όμως αρκετά από τα παιδιά αυτά φθάνουν στο Ιατρείο του Αναπτυξιολόγου, λόγω δυσκολιών στην μάθηση (λόγω κούρασης και έλλειψης χρόνου για μελέτη), στην αδρή κίνηση και άρα και στη φυσική κατάσταση, και το κυριότερο: στην κοινωνική επαφή και στην ποιότητα ζωής τους.

 

επόμενο προηγούμενο Όλα τα άρθρα

Δρ. ΚΩNΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΚΟΛΤΣΙΟΥ | © 2024 Web Design & Development by Generation Y